Imam Al-Arif biLlah Saiyyidi Ibn ‘Atho’illah As-Sakandari r.a. berkata:
“Jika anda bijak lagi cerdik, sudah tentu hak-hak Allah di sisi kamu lebih penting berbanding keinginan-keinginan nafsumu.
“Tiada sesiapa yang dapat mengintai akan rahsia-rahsia (makrifatuLlah) melainkan dia ialah seorang yang amanah (sempurna kehambaanNya) sedangkan kamu pula sibuk memberikan apa sahaja keinginan nafsumu samada dengan makanan, minuman dan sebagainya sehingga kamu memenuhkan isi-isi tandas itu sendiri. Cukuplah ia telah membuktikan bahawasanya kamu mencintai dunia. Sesungguhnya, sesiapa yang mencintai dunia bererti dia seorang pengkhianat. Adakah Raja akan memberitahu rahsia-rahsia kepada seorang pengkhianat? Jika demikian, hendaklah kamu sentiasa berzikir kerana dengannya kamu akan mendapat cahaya Allah s.w.t..
“Tiada yang bermanfaat buat seseorang sepertimana manfaatnya berkhalwah (menyendiri) agar dapat mengambil ruang untuk merenung dan berfikir (tentang kehambaan diri kepada Allah s.w.t.).
“Bagaimana hati boleh terang jika gambaran makhluk masih terlekat pada hati. Bagaimana boleh menuju Allah s.w.t. sedangkan hati masih dibebani oleh syahwat? Bagaimana seseorang boleh mengharap untuk menuju Allah s.w.t. sedangkan dia masih tidak menyucikan diri daripada kotoran kelalaian? Bagaimana seseorang boleh meneliti akan rahsia-rahsia Allah sedangkan dia masih tidak bertaubat daripada noda dosanya?
“Sesungguhnya, pintu bagi maksiat, kelalaian dan syahwat adalah redha terhadap keaiban diri. Adapun asas bagi ketaatan, penjagaan dan kemuliaan adalah sikap tidak redha dengan keaiban diri (lalu memperbaikinya).”
(kitab: At-Tuhfah fi At-Tasawwuf)
"Apabila hamba-Ku mendekati-Ku sejengkal, Aku mendekatinya sehasta" [Hadis Riwayat Imam Bukhari - Hadis Qudsi]
1 comment:
ape maksud 'hadis qudsi' ye??
Post a Comment