Thursday 25 June 2009

Tree of Faith

Bismillah ar-Rahman ar-Rahim
Assalammualaikum wa Rahmatullahi wa Barakatuhu

The tree of faith bears the fruit of peace

"Tidakkah kamu memperhatikan bagaimana Allah telah membuat perumpamaan kalimat yang baik (tauhid: la ilaha ilallah) seperti pohon yang baik, akarnya kuat dan cabangnya (menjulang) ke langit; (pohon) itu menghasilkan buahnya pada setiap waktu dengan seizin Tuhannya. Dan Allah membuat perumpamaan itu untuk manusia agar mereka selalu ingat."
[Ibrahim 14:24-25]

Subhanallah. Alhamdulillah
masih ada lagi masa untuk bertaubat dan memperbaharui syahadah. Tatkala sedang berbual dengan seorang sahabat tentang pengalaman di Mesir, teringat akan pokok kurma yang hanya akan berbuah pada musim panas di sekitar Mesir dan lalang yang merimbun di tepi jalanraya di Mansourah.

Adakah kita ibarat pokok kurma?

Atau lalang?

From Ibn Umar r.a. Rasulullah s.a.w once said: "There is a tree which resembles the Muslim, it does not shed its leaves in winter or summer and it bears fruit all the time, tell me what it is?" Ibn Umar r.a. said, "I thought of the date-palm tree but felt shy to answer when I saw tha Abu Bakr r.a. and Umar r.a. did not answer." Thereupon the messenger of Allah (s.a.w) said, "It is the date-palm tree."
[HR Bukhari & Muslim]

Moga kita thabat di jalan yang lurus dan diredhai-Nya. Insya Allah. Mari kita sama-sama menguatkan iman kita, meneguhkan akidah dan melaksanakan amanah kita sebagai hamba-Nya [T_T]. Allahumma ya muqqalibal qulub, thabbits qulubana 'ala deenik wa tho'atik. Ameen ya Allah.

wallahua'lam
segala puji hanya bagi Allah, Tuhan sekalian alam

No comments:

Life is for Rent

Life is for Rent
"Ya Tuhan kami. Berikanlah kami Rahmat dari sisi-Mu dan sempurnakanlah petunjuk yang lurus bagi kami dalam urusan kami" [al-Kahf:10]