Tuesday 23 December 2008

iMISS&LOVEu [fillah]

Bismillah ar-Rahman ar-Rahim

Allahu Ghayatuna

Ingatlah kepada, saudara se-iman yang sedang disiksa di penjara (seperti di Abu Ghraib, Iraq dan Guantanamo, Cuba dll.) atas sebab agama (prisoners of faith); saudara se-iman yang sedang berperang dan berjihad dalam keadaan peperangan while kita berada di sini, menaip, membaca, duduk di kerusi empuk dan selesa. Akhi dan Ukhti fillahku yang sedang bermujahadah membawa tarbiyyah

I have learned my lesson, jalan ini memang bukan untuk orang manja (seperti saya yang sering alpa dan lemah). Ighfirly ya Allah. Moga Allah membantu sahabatku (serta ikhwah dan akhawat yang bersama mereka) dalam usaha menyampaikan risalah ini. Moga kami thabat di jalan ini, menjadi kader dakwah, moga kami kuat iman dan tidak lemah apabila dihasut syaitan. Faghfirly ya Allah, ya Rahman, ya Rahim, ana faqir ilayka.

"Apakah orang-orang yang memberi minuman kepada orang yang mengerjakan haji dan mengurus masjidil Haram, kamu samakan dengan orang yang beriman kepada Allah dan hari kemudian serta berjihad di jalan Allah? Mereka tidak sama di sisi Allah. Allah tidak akan memberikan pertolongan kepada orang-orang yang zalim."
"Orang-orang yang beriman dan berhijrah serta berjihad di jalan Allah, dengan harta dan jiwa mereka, adalah lebih tinggi darjatnya di sisi Allah. Mereka itulah orang-orang yang memperoleh kemenangan."

"Tuhan menggembirakan mereka dengan memberi rahmat, keredhaan dan syurga, mereka memperoleh kemenangan yang kekal di dalamnya..."

"...mereka kekal di dalamnya selama-lamanya. Sungguh, di sisi Allah terdapat pahala yang besar."
[at-Taubah:19-22]

Ya Rahman, ighfirly. Please give them peace at heart and happiness even though they are struggling. Hanya pada-Mu kami berharap pertolongan. Ya Rabbal 'alamin, Engkau mengetahui segala pengorbanan dan pahit jerih yang mereka lalui dalam perjuangan ini, maka berikan mereka jannah-Mu yang kekal abadi. Moga kami tergolong dalam golongan yang menegakkan panji-panji Islam dan kalimah tauhid di hati manusia. Moga kami kuat dan thabat serta ikhlas dalam segala urusan. Lillahi ta'ala.

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan, sebahagian mereka menjadi penolong bagi sebahagian yang lain. Mereka menyuruh berbuat ma'ruf dan mencegah dari yang mungkar, melaksanakan solat, menunaikan zakat, dan taat pada Allah dan Rasul-Nya. Mereka akan diberi Rahmat oleh Allah. Sungguh, Allah Maha Perkasa, Maha Bijaksana."

"Allah menjanjikan kepada orang-orang mukmin, lelaki dan perempuan, (akan mendapat) syuga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, mereka kekal di dalamnya, dan (mendapat) tempat yang baik di syurga 'Adn. Dan keredhaan Allah lebih besar. Itulah kemenangan yang agung."
[at-Taubah: 71-72]

Mari kita bersama menjadi para manusia yang mengajak kepada ma'aruf dan mencegah kemungkaran. Insya Allah. Mari kita bersama-sama. Walau wasilah (cara) berbeza, walau approach tidak sama, tetapi matlamat kita sama - mentauhidkan Allah, memberi kesedaran tentang islam yang sebenar, menegakkan islam, serta mengembalikan kekuatan islam yang semakin pudar (just ask remaja di Malaysia tentang islam ataupun perjuangan saudara kita di Iraq, Palestin, Chechnya etc.). Moga jalan yang kita pilih, cara yang kita apply, approach yang kita praktikkan - masih berpandukan al-Quran dan as-Sunnah [al-Kahf:10]. Fastaqim kama umirta.

"Wahai orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kamu kepada Allah, dan bersamalah kamu dengan orang-orang yang benar."

"Tidak pantas bagi penduduk Madinah dan orang-orang Arab badwi yang berdiam di sekitar mereka, tidak turut menyertai Rasulullah (pergi berperang) dan tidak pantas (pula) bagi mereka lebih mencintai diri mereka dari Rasulullah. Yang demikian itu kerana, mereka tidak ditimpa kehausan, kepayahan, dan kelaparan di jalan Allah, dan tidak (pula) menginjak suatu tempat yang membangkitkan kemarahan orang-orang kafir, dan tidak menimpakan suatu bencana kepada musuh, kecuali (semua) itu akan dituliskan bagi mereka sebagai suatu amal kebajikan. Sungguh, Allah tidak menyia-nyiakan pahala orang yang berbuat baik..."

"dan tidaklah mereka memberi infak baik yang kecil mahupun yang besar dan tidak (pula) melintasi suatu lebah (berjihad), kecuali akan dituliskan bagi mereka (sebagai amal kebajikan), untuk diberi balasan oleh Allah (dengan) yang lebih baik daripada apa yang telah mereka kerjakan."

"Dan tidak sepatutnya orang-orang mukmin itu semuanya pergi (ke medan perang). Mengapa sebahagian dari setiap golongan di antara mereka tidak pergi untuk memperdalam ilmu pengetahuan agama mereka dan untuk memberi peringatan kepada kaumnya apabila mereka telah dapat mejaga dirinya."
[at-Taubah:119-122]

Rabbana taqqabal minna innaka antassami'ul 'aleem
"Wahai Tuhan kami, terimalah dari kami (amal kami), sesungguhnya Engkaulah yang Amat mendengar lagi Amat mengetahui"
[al-Baqarah:127]


wallahua'lam
segala puji hanya bagi Allah, Tuhan sekalian alam

No comments:

Life is for Rent

Life is for Rent
"Ya Tuhan kami. Berikanlah kami Rahmat dari sisi-Mu dan sempurnakanlah petunjuk yang lurus bagi kami dalam urusan kami" [al-Kahf:10]