Tuesday 17 February 2009

Ku Berlari

Assalammualaikum wa Rahmatullahi wa Barakatuhu
Bismillah ar-Rahman ar-Rahim


az-zuhd

Dalam kesibukan ini, Allah ta'ala senantiasa memberikan banyak tarbiyyah kepada kita. Sedang kita sibuk, kita menghargai nikmat masa; sedang kita menangis, kita menghargai nikmat taubat; sedang kita bersendirian, kita menghargai nikmat uzlah; sedang kita berfikir, kita menghargai nikmat akal; sedang kita berbicara, kita menghargai nikmat menyampaikan; sedang kita beribadah, kita menghargai nikmat ikhlas. Tetapi, qalb manusia adalah tidak tetap, ia berubah-ubah dan ia perlu dijaga.

Seperti yang dinyatakan oleh Ibn Rawahah r.a. (sambil memegang tangan) kepada Abu ad-Darda' yang mengambil ungkapan ini dari Muaz ibn Jabal:
...ijlis bina nu'min sa'ah...
...marilah kita beriman sejenak...
Sesungguhnya hati lebih cepat berbolak balik daripada isi periuk yang sedang mengelegak.

Di sini, langkah bermula

Doakan kita thabat dalam melaksanakan tugas sebagai 'abdi dan khalifah semampu kita - mari all out. Jalan ini berliku, penuh onak dan duri. Biarlah luka itu menjadi penawar bagi dosa lepas dan membaiki hati yang leka. Allahumma ya muqqalibal qulub, thabbits qulubana 'ala deenik. ameen.


wallahua'lam

segala puji hanya bagi Allah, Tuhan sekalian alam

No comments:

Life is for Rent

Life is for Rent
"Ya Tuhan kami. Berikanlah kami Rahmat dari sisi-Mu dan sempurnakanlah petunjuk yang lurus bagi kami dalam urusan kami" [al-Kahf:10]