Wednesday 25 February 2009

Jalan ini

Assalammualaikum wa Rahmatullahi wa Barakatuhu
Bismillah ar-Rahman ar-Rahim

Innama dunya fana. Jalan ini jauh dan panjang. Jalan ini menyakitkan dan penuh dengan penderitaan. Tetapi jalan ini ada manisnya. Jalan ini ada nikmatnya. Jalan ini adalah satu pilihan. Doakan kita semua thabat. Allahumma ya muqqalibal qulub, thabbits qulubana 'ala deenik.

"Katakanlah (Muhammad) 'inilah jalanku, aku dan orang-orang yang mengikutiku mengajak (kamu) kepada Allah dengan yakin. Maha suci Allah, dan aku tidak termasuk orang-orang yang musyrik.'"
[Yusuf 12:108]

Allahu ghayatuna!

"Sesungguhnya Allah membeli dari orang-orang mu'min, baik diri mahupun harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka. Mereka berperang di jalan Allah; sehingga mereka membunuh atau terbunuh, (sebagai) janji yang benar dari Allah di dalam Taurat, Injil dan al-Quran. Dan siapakah yang lebih menepati janjinya selain Allah? Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan yang demikian itulah kemenangan yang agung."
[at-Taubah 9:111]

La tahzan dan jangan berputus asa

Allah ma'ana

"Wahai orang-orang beriman! Mohonlah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan solat. Sungguh, Allah berserta orang-orang yang sabar"
[al-Baqarah 2:153]

"...Sesungguhnya Aku dekat. Aku kabulkan permohonan orang yang berdoa apabila dia berdoa kepada-Ku. Hendaklah mereka itu memenuhi perintah-Ku dan beriman kepada-Ku agar mereka memperoleh kebenaran."
[al-Baqarah 2:186]

Subhanallah. So clear and simple. Kita bersama-sama ye, menggapai mardhatillah dan mahabbatillah. Allahumma arinal haqqa haqqa war-zuqnat tiba'ah, wa arinal bathila bathila war-zuqnaj tinabah. Ameen ya Rahman, Ameen ya Rahim.

...dari teman seperjuangan yang baru setahun jagung...
wallahua'lam
segala puji hanya bagi Allah, Tuhan sekalian alam

4 comments:

Spices of Life said...

i'm really surprise at how tender your age is and to write such wisdom. keep up the good work and I'm feel more bless to be born Islam and to stay steadfast to the true islamic beliefs..

TRAVELLER said...

assalammualaikum wbt

Alhamdulillah, segala pujian sy kembalikan pada Allah yg hanya atas kehendak-Nya, apa-apa saja boleh berlaku dan ada hikmah disebaliknya. Subhanallah. Jazakillahu khayran kathira kak, kita sama-sama mendoakan each other. Akk jaga diri elok-elok di Amerika. Banyak ujian di sana, kuatkan iman dan teguhkan akidah...

take care...

wallahua'lam

Spices of Life said...

memang benar ujian di amerika besar.....ujian di mana mana juga.. jadi akak pupuk kan ilmu sesama anak ...

TRAVELLER said...

masha Allah, alhamdulillah. teruskan kak...mg anak-anak akk menjadi anak-anak yg taat dan soleh serta solehah. they are lucky to have you as their mother...

fastabaqul khairats (berlumba-lumbalah ke arah kebaikan)

take care

wallahua'lam

Life is for Rent

Life is for Rent
"Ya Tuhan kami. Berikanlah kami Rahmat dari sisi-Mu dan sempurnakanlah petunjuk yang lurus bagi kami dalam urusan kami" [al-Kahf:10]