Sunday 23 November 2008

Nothing Lasts Forever

Bismillah ar-Rahman ar-Rahim

"Dialah yang menghidupkan dan mematikan. Maka apabila Dia hendak menetapkan sesuatu urusan, Dia hanya berkata kepadanya, 'Jadilah!' Maka jadilah sesuatu itu"
[al-Mu'min:68]

"Dia yang menciptakan mati dan hidup, untuk menguji kamu, siapa di antara kamu yang lebih baik amalnya. Dan Dia Maha Perkasa Maha Pengampun."
[al-Mulk:02]


...you never know...

"Wahai Tuhanku! Ampunilah akan dia, rahmatilah akan dia, 'afiatkanlah dia dan maafkanlah dia. Muliakanlah persinggahannya dan luaskanlah tempat masuknya. Bersihkanlah akan dia dengan air, salji dan air batu. Dan bersihkanlah akan dia dari segala kesalahan sebagaimana dibersihkan kain putih dari kotoran. Dan berikanlah ganti rumahnya yang lebih baik dari rumahnya di dunia dan berikanlah ahli yang lebih baik dari ahlinya di dunia. Dan pasangan yang lebih baik dari pasangannya di dunia. Dan masukkanlah akan dia ke dalam syurga dan lindungilah dia dari azab kubur dan dari azab neraka"
[Hadis Riwayat Muslim]

Yang telah di jemput Allah telah tamat segala amalnya di dunia ini. Ia adalah satu peringatan terbesar buat yang masih diberi nikmat bernafas dan peluang untuk bertaubat. Peringatan untuk diri ini. Pintu taubat masih terbuka. Kita masih ada peluang untuk berbakti dan mengabdi. Jangan bersedih dengan kehilangan sekarang kerana apa yang kita ada sekarang adalah pinjaman semata. Bersedihlah dengan apa yang kita tidak manfaatkan sebelum ini dan bersihkanlah diri dari segala noda dosa dan segala kejahilan. Lakukan semana yang kita mampu dengan ikhlas dan ihsan hanya untuk Allah ta'ala. Please Allah, Ya Rahman, al Fattah, al ghafur, please help us and guide us through this lifetime so that we can gain Your Divine Love (mahabbatillah). Slowly but surely. Peringatan kepada yours truly juga, its now or never...
wallahua'lam
segala puji hanya bagi Allah, Tuhan sekalian alam

No comments:

Life is for Rent

Life is for Rent
"Ya Tuhan kami. Berikanlah kami Rahmat dari sisi-Mu dan sempurnakanlah petunjuk yang lurus bagi kami dalam urusan kami" [al-Kahf:10]