Saturday 25 July 2009

Masa untuk Muhasabah

Bismillah ar-Rahman ar-Rahim
Assalammualaikum wa Rahmatullahi wa Barakatuhu

Alhamdulillah. Diri ini masih bernafas dalam iman dan islam berbekalkan segala nikmat yang telah Allah kurniakan untuk meneruskan cebisan kehidupan yang fana ini. Di sini, bagi yang minat membaca comic dan suka art sila tekan mouse di sini untuk membaca & mendapat pengajaran. Insya Allah. Di bawah adalah contoh komik yg saya ambil (setelah mendapat kebenaran pelukis).

Khusyuk dalam solat [~_~]

Actually, every muslim have this responsibility to spread this beautiful deen through many ways (as long as it adheres to the sunnah). Let people know the beauty of islam, see the signs of our Creator, learn the stories of our prophet(s), know the true story of Muhammad ibn Abdullah (s.a.w), and feel the fulfilling spirit of brotherhood/sisterhood in islam that goes beyond looks, race and place. Make use of your talents to spread islam (though it must be in accordance to the syari'ah). May Allah grant us the highest jannah. Ameen.

Abu Huraira r.a. said that Allah's messenger (pbuh) said: "He who calls to the right guidance, has the same reward as those who follow him. It will not lessen their rewards. And he who calls to wrong, burdens himself with the same sins as the sins of those who follow him. It will not lessen their sins"
[HR Muslim]

Tetapi, with great power/blessings, comes great responsibility. Saat membaca reminders dari sini, dan membaca buku 'A Day with The Prophet s.a.w' oleh Ahmad Von Deffer (Gist: a simple himpunan sunnah rasulullah s.a.w dan apa yang dilakukan baginda s.a.w dalam satu hari, bermula dari qiyamullail sebelum subuh hinggalah ke bacaan al-mu'awidhatyan [surah an-naas dan al-falaq] sebelum tidur - very simple but enlightening), rasa seperti tertampar. Moga Allah menjaga kita dan senantiasa merahmati kita dan memberikan maghfirah pada kita semua. Insya Allah.

Patutkah kamu menyuruh manusia supaya berbuat kebaikan sedang kamu lupa akan diri kamu sendiri; padahal kamu semua membaca Kitab Allah, tidakkah kamu berakal?
[al-baqarah 02:44]

Wahai orang-orang yang beriman! Mengapa kamu memperkatakan apa yang kamu tidak melakukannya!; Amat besar kebenciannya di sisi Allah kamu memperkatakan sesuatu yang kamu tidak melakukannya.
[as-saff 61:2-3]

Time to reflect [Yusuf:53]

Rabbana aamanna faghfirlana, warhamna, wa anta khayrurrahimiiin. Ighfirly ya Allah, ana faqir ilayka

wallahua'lam
segala puji hanya bagi Allah, Tuhan sekalian alam

No comments:

Life is for Rent

Life is for Rent
"Ya Tuhan kami. Berikanlah kami Rahmat dari sisi-Mu dan sempurnakanlah petunjuk yang lurus bagi kami dalam urusan kami" [al-Kahf:10]