Saturday 24 October 2009

The End - Is Near

Bismillah ar-Rahman ar-Rahim
Assalammualaikum wa Rahmatullahi wa Barakatuhu

Subhanallahi wabihamdih. "Iqra' bismi-Rabb..." bergetar hati apabila dibacakan kalimah ini, ayat-ayat cinta, peringatan, pengajaran dan pedoman dari-Nya yang mengalir di setiap urat di tubuh ini mengetuk jiwa yang sedang enak dibuai mimpi. "Qum faanzir!" Sekali lagi tertampar. "Kabura maqtan inndallahi anntaquulu maa laa taf'alun" Ouch, lemah lutut dan badan terasa lemah longlai apabila mengenangkan apakah nasib diri ini yang haqer lagi faqir apabila berhadapan dengan Allah di yaumus-sa'ah kelak.


Lets prepare for death

Cukuplah mati sebagai peringatan
Readers, do remind me if I forget

Kemudian (ketahuilah bahawa) apabila ditiup Sangkakala dengan sekali tiup; Dan bumi serta gunung-ganang diangkat (dari tempatnya) lalu dihancurkan keduanya dengan sekali hancur; Maka pada saat itu berlakulah hari kiamat.; Dan terbelahlah langit, lalu menjadilah ia pada saat itu reput (dan runtuh); Sedang malaikat-malaikat (ditempatkan) mengawal segala penjurunya dan Arasy Tuhanmu pada saat itu dipikul oleh lapan malaikat di atas malaikat-malaikat yang mengawal itu.; Pada hari itu, kamu semua dihadapkan (untuk hitungan amal); tidak ada sesuatu pun yang tersembunyi (kepada Allah) dari perkara-perkara kamu yang tersembunyi.
[al-Haqqah:13-18]

Sesungguhnya hari pemutusan hukum itu, adalah satu masa yang ditentukan; Iaitu masa ditiup sangkakala, lalu kamu (bangkit hidup) serta datang berpuak-puak (ke Padang Mahsyar); Dan (pada masa itu) langit dipecah belahkan sehingga tiap-tiap belahannya menjadi ibarat pintu yang terbuka luas; Dan gunung-ganang, setelah dihancurkan, diterbangkan ke angkasa, lalu menjadilah ia bayangan semata-mata seperti riak sinaran panas di padang pasir (mirage).
[an-Naba':17-20]
Astaghfirullah hal azheem

Allahumma ahsin 'aaqibatana fil umuri kulli ha, wa ajirnaa min khizyid-dunyaa wa 'adzhaabil akhirah (Wahai Tuhan, perbaikilah kesudahan kami dalam segala urusan dan selamatkanlah kami daripada kehinaan dunya dan siksa pada hari akhirat)
[HR Imam Ahmad]
Wallahua'lam
Segala puji hanya bagi Allah, Tuhan sekalian alam

No comments:

Life is for Rent

Life is for Rent
"Ya Tuhan kami. Berikanlah kami Rahmat dari sisi-Mu dan sempurnakanlah petunjuk yang lurus bagi kami dalam urusan kami" [al-Kahf:10]